TAMAM: Esimene nädal

Merhaba!
Me oleme nüüd siin. Lend oli mugav, süüa sai ja reis oli kiire. Turkish Airlines on tore. Istanbulis oli kirju rahvas, palju inimesi. Sõitsime sealt minibussiga kohe Izmiti. Ööbimiskoht on esimeseks nädalaks olnud üks moderne noortekeskuse ühikas. See koht muutub lähiajal, preagu uuritakse alternatiive. Igas toas oleme kahekesi, enamasti koguneme kellegi toas. Hea on ennast leida õiges seltskonnas - välispraktika projekti valiti õiged inimesed, klapp on hea. Punt näeb välja nagu mingi kirju bänd. Oleme iga päev linna peal ringi kõndinud, Izmit on üsna lihtne koht kus navigeerida (ühel pool on meri teisel pool on künkad. Bussi ja rongiga on lihtne ja mugav liikuda. Külastasime kooli, kohvikuid, restorane, vesipiibukohti ja baare. Tanel mängis Space baaris õhtul kitarri, Nemo ja Rasmus tegelevad linna peal fotograafiaga. Rahvas on vastuvõtlik. kuid inglise keel on nende jaoks võõras. Google translate on pea alati telefonis avatud ja kasutusvalmis. Soovitame enne Türki tulemist õppida keelt näiteks Duolingos (telefoni app). Söök ja riided on odavad, toetust anti ilmselt piisavalt. Siiski hoidume mõttetust laristamisest, ostame vaid vajalikku. Kauplemist pole seni ette tulnud, kuid ootamatuid allahindlusi kassas küll. Chay (Türgi must tee väikses klaasis) pausid on iga päev igal pool. Toit on enamasti lihane, toitev, maitsev. Töökohtade kohta: 1. Karl: Mina olen prakitikal Mengerler-Oto Kocaeli, ehk siis Mercedes-Benzi esinduses. Esindus tegeleb nii autode kui ka raskeveokite remondi ja keretöödega. Minu tööd varieeruvad seinast seina, alustades lihtsatest vigade kustutamisest OBD-ga lõpetades turbode vahetuse ja remondiga. Chai on kohustuslik kõikidele iga tunni tagant. Probleemiks ettevõttes on inglise keele puudus, mistõttu kõik vestlus käib läbi google translate'i ja bulgaarlase nimega Vasilijev kes räägib vene keelt. Üldiselt olen ettevõttega rahul. 2. Raul: Minu praktikaettevõtteks on üks neljast Izmitis asuvast Fiati esindusest, mille nimeks on Kocaeli Yilmazlar Otomotiv. Ettevõttel on kolmes kõrvuti asuvas hoones mitmete eraldi ruumidega töökojad. Ühes töökojas tehakse üldist hooldust ja remonti, selle kõrvalruumides keretöid. Teises asuvad värvitöödeks kasutatavad ruumid ja keredetailide ladu. Kolmas töökoda on sillastendi, rehvi- ja elektritööde jaoks. Esmamulje töökoja korra osas oli küll veidi ehmatav, kui mõelda, et tegu on ikkagi Türgis väga populaarse automargi esindusega. Loodetavasti jõuavad parasjagu käsil olevad laiendus- ja renoveerimistööd ka töökoja poolele. Mitte, et seal oleks miskit otseselt puudu või töö tegemist takistavat vaid ära kuluks väike värskenduskuur. Töökojas inglise keeles peamiselt suhtlen varuosade logistikaga tegeleva Korayga, teistega vestlen telefoni tõlkerakenduste kaudu. Üldiselt kokkuvõtteks olen senise praktikaga ülimalt rahul. Nii töökoha kui ka koolipoolse seltskonnaga on väga vedanud ja see muudab siinse olemise vägagi meeldivaks. 3. Gert: Töötan ettevõttes, kus valmistatakse elektroonikastende. Meil on projektid, mis tuleb valmis ehitada ja hetkel ma valmistan automatiseeritud parkla stendi. Töö on väga huvitav ja esimesel nädalal olen iga päev midagi juurde õppinud. Tööpäev algab 8.30 ning lõppeb kell 18.00, samas kohal ei ole vaja olla minutipealt ning pauside ja lõunaga kindlat kellaaega pole. Töökaaslased on väga sõbralikud ning on vedanud sellega, et enamus oskavad inglise keelt. Üleüldine mulje on suurepärane ja kokkuvõtteks võibki öelda et huvitav töö ning suurepärased töökaaslased. 4. Rasmus: Olen Fiati esinduses praktikal diagnostikuna. Tööpäev algab kell 8:30 hommikul ja kestab kella kuueni. Päeva jooksul on 5 chay pausi ja lõuna on 12:30-13:30. Lõuna ajal pakutakse suppi, praadi, erinvaid salateid ja magustoite. Töötajad on väga sõbralikud, suhtlevad palju ja teevad nalja. Peamine suhtlusvahend on Google translate, sest inglse keelt ei osata. Esimene nädal on olnud vägagi positiivne.
5. Tanel ja Nemo: (Tanel) Me sattusime väiksesse plaatmööbli ettevõttesse. Paar lihtsat tööoperatsiooni täidab ligi 9 inimest. Meile ei jää muud kui plaatide tõstmine, veokile asjade peale ja maha laadimine ja chay joomine. Inglise keelt valdab vaid üks süüria pagulane. Muidu on enamasti seal kasutusel araabia keel. Praktika koordinaatorid tegelevad koha muutmisega, vast saab see koht vahetatud parema praktikakoha vastu.

(Nemo:)Kui hakkasime Tartust tulema. Buss jäi enne Tallinna seisma kahtlaselt, siis korra oli nagu mõte, et mis toimub. Niisiis passisime natue keset teed, aga peagi saime liikuma. Jõudsime siis lennujaama, liikusime Lennukile. Huvitav oli vaadata Karli esimist korda lendamas. Lennuk natuke viivitas mingil põhjusel õhus, aga lõppuks maandusime. Edasine nädal pigem sulandus kokku, kuna nii palju uusi kohti, inimesi ja asju oli. Olid küll mõned asjad mis silma paistsid.
Esimene kogemus oli, kui lennujaama maandusime. Kuidas erinevates putkades müüjad kõik omavahel suhtlesid, kuigi samas Eestis oleksid enamasti inimesed oma asja ajamas.
Siin on väga palju valgeid autosid.
Olime enda asjad ühikasse ära pannud, mis oli selline korralik viisakas ja hästi kaasaegne koht. Kohe paistsid silma, et seal on muusikaruum ja palju lahedat veel. Neid me pole veel kahjuks avastada jõudnud, aga aega on. Läksime peale seda sööma, lootsime, et sööme kebabi, aga viidi kuskile mujale, mis oli ka hea. (Õnneks sai ikka hiljem kebabi ka)
Järgmine päev läksime kooli. Huvitav oli vaadata nende õppekeskondi. Suht kõik oli sama, aga lihtsalt tehnika oli generatsioon vanem.  Kohtusime ka direktoriga, kellega arutasime meie kutsekoolide erinevusi.
Ülejäänud päeval tutvusime linnaga. Väga ilus linn on kuigi siis oli pilvine ja ei saanud nii häid pilte.
Läksime teisipäeval juba töökohtadega tutvuma, ja jäime samas ka kohe kohapeale ülejäänud päevaks, kuigi oleks tahtnud pigem teiste töökohti ka näha. Jäime siis tööle Taneliga, aga mõte jäi pähe “see ongi kõik või?” ja nii oligi. See oligi kõik. Seal on kohapeal vaid üks täpsussaag, kantimismasin, CNC ja mingeid väisemaid tööriistu nagu järkasmissaag jne. See on ühe Firma kohta ikka pigem vähe asju, aga tundub, et naad saavad hakkama.
Kui samas kõikidel teistel on head töökogemused, siis meil mitte nii väga.  Me tahtsime esimised päevad koguaeg olla kaasa haaratud ja aidata, aga see oli neile probleemiks. Ja kui me üritame neile näidata,kuidas on ohutum ja parem teha, siis nad lihtsalt eiravad meid. Üldiselt ei ole meie tööülesannetel midagi pistmist tisleritööga. Me lihtsalt aitame aeg-ajalt CNCle plaati peale tõsta ja siis oleme käinud kuskil ehituse peal parketti tassimas ja autot kaks korda välja aitamas. Ja see tassimine on mu seljale väga halb. Ma ei saa/tohi üldse sellist suurt tõstmist teha,aga see on nagu ainukene töö, mis nad nagu lubavad meile. Meile tõstatati küll küsimus, et kas me saaksime midgi seal ära õppima, aga siis me põhimõtteliselt võtaksime kellegi töö seal ära. Me tegelt ei taha vinguda ja mõtlesime, et kannatame selle ära ja oleme selle kuu lihtsalt siis teetöölised ja koormalaadijad, aga üks hetk sai sellest liiga palju.
Keelebarjäär on väga suureks probleemiks ka seal. Üks Süüria pagulane oskab natuke inglise keelt, aga ta ei saa koguaeg meile tõlgiks olla igal pool.
Kuigi hästi positiivne asi on, et vaadates mu kristlaseks olemisele, ei ürita nad mind “aktiivselt” enda usku pöörata.
Lisaks praeguse hetkeni olen ma joonud türgis ära 25 tassi teed,kuigi, kui te juba seda loete, siis kindlasti rohkem.
Tamam, iyi akšamlar!

Lisaks neile piltitele on siin ka Drive'i link: